SÕITJA ON KOHUSTATUD
- omama ühissõiduki kasutamiseks kehtivat piletit, vajaduse korral pileti kompostriga margistama, vastava seadme olemasolu puhul registreerima voi muul ettenahtud viisil kehtivaks muutma;
- esitama ühissoidukijuhi voi muu kontrollimisoigusega isiku esimesel nõudmisel pileti ja sõidusoodustuse õigust tõendava dokumendi. Sõidupileti puudumisel peab sõitja ostma sõidupileti ühissõiduki juhilt kohe pärast sisenemist. Õpilase sõidusoodustuse olemasolu tõendavat dokumenti ei pea sõidusoodustuse saamiseks esitama ilmselgelt alla 14-aastane laps;
- hoidma sõidupileti alles sõidu lõpuni. Ei ole välistatud, et piletit kontrollitakse bussist väljumise momendil.
SÕIDUÕIGUST TÕENDAV DOKUMENT
Pilet on paberil või muul kujul, sealhulgas elektroonilisel kujul, dokument, mis tõendab sõitja sõiduigust.
Bussi sisenedes tuleb valideerida ühiskaart. Ühiskaart ei ole sõidupilet ega muu sõiduõigust tõendav dokument.
Ühiskaarti või sõidupileti puudumisel peab sõitja ostma sõidupileti ühissõiduki juhilt kohe pärast sisenemist.
Ühissõiduki juht peab väljastama sõitjale nõuete kohase ja kehtestatud hinnale vastava paberpileti.
Kui sõitjale seda ei võimaldata, on tal õigus sõita tasu maksmata.
Linna- ja vallaliinidele väljastatud paberpiletile peab olema loetavalt märgitud pileti number, hind koos käibemaksuga, käibemaksu suurus ja pileti kehtivuspiirkond. Piletil ei tohi olla parandusi. Maakonnaliinidele, mis ei ole osa linna üldisest liinivõrgust, riigisisestele kaugliinidele ja rahvusvahelistele kaugliinidele valjastatud paberpiletile peab olema loetavalt märgitud pileti number, hind koos käibemaksuga, käibemaksu suurus, sõidu alg- ja lõpp-punkt või sõidupiirkond, liini number ja nimetus, ühissõiduki väljumisaeg, -koht ja -kuupäev, vedaja nimi, aadress ja kassaseadme number. Kui pilet väljastatakse käsitsi, ei ole nõutav kassaseadme number. Piletil ei tohi olla parandusi.
Sõitja peab pileti saamisel kohe kontrollima piletil olevate andmete õigsust ja pileti hinna vastavust tasutule.
Pilet annab õiguse sõiduks vaid sõitjale, kes selle alusel sõitu alustas. Pileti üleandmine teisele sõitjale ei ole lubatud.
Sõidupilet ei ole sõitja omand, vaid on dokumendiks, mis tõendab lepingulist vahekorda sõitja ja veoteenust osutava vedaja vahel.
Maakonna- ja kaugliinil on sõitjal õigus varem sõlmitud veolepingust mõistliku aja jooksul enne ühissõiduki väljumist taganeda ja pilet tagastada. Piletite ja sõiduraha tagastamise korra kehtestab ja teeb avalikult kättesaadavaks vedaja või pileti väljastamise korraldaja.
Sõidu katkemisel liiniveol, välja arvatud linnaliinil, on sõitjal õigus kasutada sihtpunkti jõudmiseks teisi ühissõidukeid samal liikumisteel. Sõidu katkestanud vedaja tasub sõitja sihtpunkti toimetanud vedajale tema nõudmisel selle eest mõistlikku tasu. Sõidu katkemisel liiniveol või sama ühissõidukiga sõidu alguspunkti tagasipöördumise korral vedajast mitteolenevatel põhjustel, nagu erakorraliste tee- või ilmaolude tõttu, sõitjalt tasu ei võeta ja talle tagastatakse juba tasutu. Eespool nimetatu ei kehti linnaliini puhul.
Vedaja ja sõitja vahelisele õigussuhtele ja sellest tulenevatele tagajärgedele, sealhulgas avaliku teenindamise lepingu alusel korraldatavale sõitjateveole, kohaldatakse võlaõigusseadust, arvestades käesoleva seaduse erisusi.
Vedaja lahendab sõitja kaebuse Euroopa Parlamendi ja nõukogu määruse (EÜ)
nr 181/2011 väidetava rikkumise kohta nimetatud määruse artiklis 27 sätestatud korras. Kui vedaja ei ole sõitja kaebust nimetatud korras lahendanud või sõitja ei nõustu vedaja pakutud lahendusega, lahendatakse kaebus tarbijakaitseseaduse
6. peatüki 2. ja 3. jaos sätestatud korras.
PILET